منتدى إقرأ الثقافي
المواد المنشورة هنا لا تعبر بالضرورة عن رأي القائمين عليها
غايتنا رضى الله سبحانه, و هدفنا تثقيف الأمة الإسلامية بكل العلوم

منتدى إقرأ الثقافي

منتدى ثقافي للكتب باللغات الكوردية, العربية, الفارسية
 
الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

إرسال موضوع جديد   إرسال مساهمة في موضوعشاطر | 
 

 درد فلسفه‌، درس فلسفه‌ - جشن نامه‌ استاد دكتر كریم مجتهدی

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ابو علي الكردي
المدير
avatar

عدد المساهمات : 5519
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 01/09/2013
العمر : 56
الموقع : أربيل

مُساهمةموضوع: درد فلسفه‌، درس فلسفه‌ - جشن نامه‌ استاد دكتر كریم مجتهدی   الإثنين مايو 09, 2016 9:59 pm




درد فلسفه‌، درس فلسفه‌
جشن نامه‌ استاد دكتر كریم مجتهدی
به‌ كوشش: محمد رئیس زاده‌ دگران
ناشر انتشارات كویر
چاپ اول 1383

جشن نامه ها معمولاً به خواستاری یك یا چند تن از شاگردان یا دوستان و ارادتمندان استاد تهیه می شود. گفتنی است كه جشن نامه را در دوران حیات استادان و یادنامه را پس از درگذشت آنان تهیه و منتشر می كنند. تاكنون برای استادانی چون ایرج افشار، سید جلال الدین آشتیانی، سید جعفر شهیدی، یحیی مهدوی، علی اشرف صادقی، مهدی محقق و برخی دیگر از بزرگان علم جشن نامه هایی به چاپ رسیده است.یكی از جدید ترین جشن نامه ها كه به چاپ رسیده جشن نامه دكتر كریم مجتهدی استاد ممتاز و محترم رشته فلسفه در دانشگاه تهران است كه به كوشش و خواستاری سه تن از شاگردان ایشان آقایان محمد رئیس زاده، بابك عباسی و محمد منصور هاشمی تهیه و منتشر شده است. عنوان این كتاب را «درد فلسفه، درس فلسفه» نهاده اند، كه نشان دهنده روحیه خاص دكتر مجتهدی است. به نظر او صرف درد فلسفه داشتن كافی نیست و مهم این است كه فلسفه به مثابه درس خوانده شود. صاحب این قلم تاكنون توفیق شاگردی مستقیم ایشان را نداشته است و فقط از آثار ارزشمند ایشان بهره برده است، اما همیشه از شاگردان ایشان وصف نیكوی او را شنیده است.
باری این جشن نامه در دو بخش است: بخش اول آن شامل پیشگفتاری كوتاه در باره این كتاب و تشكر از مددرسانان است. سپس گفت و گویی با استاد با عنوان «درد فلسفه، درس فلسفه است » آمده كه خواندن آن برای كسانی كه می خواهند با زندگینامه ودغدغه ها و افكار استاد آشنایی پیدا كنند فرصت مناسبی است. پس از مصاحبه، «كتابشناسی» ایشان به قلم سید ابراهیم اشك شیرین آمده كه شامل كتابها و مقالات و گفت و گوهای ایشان است. مقاله بعدی كه اخوانیه ای ست - البته به نثر - از محمد خوانساری كه در آن«خاطراتی شیرین از دوستی دیرین» را به قلم آورده اند. دیگر مقاله این بخش نیز با عنوان« دكتر مجتهدی، تجلی پیوند سنت و تجدد» از یوسف نوظهور به بحث درباره تاریخچه و سرآغاز تجدد در ایران با توجه به آثار مجتهدی پرداخته است. آخرین مقاله این بخش مقاله ای است از محمد منصور هاشمی، كه با توجه به آثار دكتر مجتهدی به بحث درباره« دغدغه های یك آموزگار فلسفه پرداخته» و فلسفه را وجه مشترك تمامی آثار استاد مجتهدی دانسته است. هاشمی در پایان این مقاله به نقل خاطره هایی از ایشان پرداخته است.
پس از مقالات این بخش كه بیشتر به زندگی، آثار وخاطراتی از دكتر مجتهدی ربط داشت، مقالات بخش دوم - مشتمل برسی ویك مقاله - می آید كه وجه مشترك آنها فلسفه است اعم از فلسفه غرب و فلسفه فیلسوفان مسلمان، و با لحاظ این ویژگی شاید بتوان این جشن نامه را یكی از تخصصی ترین جشن نامه های چاپ شده در سالهای اخیر دانست، زیرا خارج از موضوع فلسفه در آن مقاله ای وجود ندارد.
بخش دوم كتاب، مقالات اهدایی به دكتر مجتهدی با مقاله ای ترجمه ای از عبدالحسین آذرنگ «درباره ریچارد رورتی»است. اصل این مقاله از ریچارد شوسترمن استادفلسفه در دانشگاههای آمریكا وفرانسه است. مقاله بعد با عنوان«فلاسفه مغرب جهان اسلام و معنی كلی یا وجود رابط» از ابراهیمی دینانی دیدگاه فلاسفه ای چون ابن رشد را درباره معنی كلی و وجود رابط بیان كرده و در آن به اهمیت قائل شدن ابن رشد برای وجود رابط اشاره كرده است. «ایده كرامت انسان؛ مسائل وتناقض ها» مقاله ای از كورت بایرتز،استاد فلسفه دانشگاه ویلهلم وستالی در شهر مونستر، با ترجمه شهین اعوانی، بحث درباره كرامت انسان را در اندیشه فیلسوفانی چون دكارت،پاسكال، استوارت میل و روسو ودیگران ارائه كرده است.مفصل ترین مقاله این بخش با عنوان« ابن سینا و فلسفه های مشرقی» از فلسفه دان و متفكر معاصر عرب، محمد عابد جابری است، كه به قلم اسماعیل باغستانی ترجمه شده است. این مقاله حاصل دیدگاه انتقادی جابری به میراث فلسفی ابن سیناست. جابری معتقد است ابن سینا ملتزم به هیچ عقیده ومذهبی نبود... اسماعیلی هم نبود... اما در عین حال از رسائل اخوان الصفا كه در كودكی آنها را خوانده بود پیوند نبرید و بدین گونه در طول حیات دارای نوعی آگاهی وارونه گردید. جابری در این مقاله با ذكر شواهد وادله برآنست كه ضربه كاری را ابن سینا به فلسفه اسلامی زده است نه ابوحامد غزالی!
مقاله بعدی از علی پایا و ترجمه حسن حشمتی است با عنوان«تاریخچه ای از نزاع رئالیست ها‎/ آنتی رئالیست ها در اواخر قرن نوزدهم وقرن بیستم» كه در آن سیر تطور براهین مربوط به رئالیسم‎/ آنتی رئالیسم علمی با تمركز بر دیدگاه های اصلی تعدادی از دانشمندان وفیلسوفان علم در اواخر قرن نوزدهم و قرن بیستم دنبال می شود.
مقاله بعدی« رساله مراتب الوجود» تألیف شمس الدین محمد خفری است كه با تصحیح و مقدمه رضا پورجوادی در این كتاب آمده است و مقاله بعد هم از نصرالله پورجوادی با عنوان «برداشت اخوان الصفا از عهد الست» است كه بنابر آن عهد الست از دیدگاه اخوان الصفا پیمان بندگی یا عهد عشق و میثاق عشق و محبت نبوده بلكه عهد معرفت و شناخت بوده است. دیگر مقاله این بخش از محسن جهانگیری، استاد متخصص فلسفه اسپینوزا، است با عنوان« علت غائی و غائیت در نظام فلسفی اسپینوزا با زمینه تاریخی آن» و مقاله بعد هم ترجمه«دیباچه طبع دوم نقد عقل محض» از امانوئل كانت با ترجمه شیوای غلامعلی حداد عادل است.
«ویتگنشتاین و فلسفه»عنوان مقاله بعدی این كتاب است، كه به قلم مالك حسینی، مترجم دو كتاب در باب یقین و برگه ها اثر ویتگنشتاین است. مقاله بعدی این جشن نامه«رهیافت صورتگرایانه كانت به پیشینی و نقد هوسرل از آن» نام دارد كه محمود خاتمی نوشته و مقاله بعد هم از رضا داوری اردكانی است با عنوان« فلسفه و آینده » كه در آن به جایگاه فلسفه در جهان وایران و آینده آن اشاره ای كوتاه كرده است. «مفهوم ایمان فلسفی» بخشی از كتاب ایمان فلسفی كارل یاسپرس است كه در انگلیسی با عنوان قلمرو ابدی فلسفه شناخته می شود و محمد رئیس زاده آن را ترجمه و كرده است. مقاله با قلمی شیوا ترجمه شده و خواندنی و تأمل برانگیز است. محمد زارع در مقاله ای با عنوان« نگاهی به برخی انتقادهای ابن رشد از ابن سینا» به گوشه ای از انتقادات ابن رشد بر ابن سینا اشاره كرده و محمد حسین ساكت در مقاله«اقبال لاهوری و فلسفه تاریخ» از میان آثار و اشعار اقبال به دیدگاه او درباره تاریخ پرداخته است.
حسن سید عرب، در ادامه كارهایش درباره سهروردی، در مقاله ای ترجمه ای از محمد علی ابوریان با عنوان«اندیشه های افلاطونی در حكمت اشراق سهروردی» و حسین شیخ رضایی مقاله ای با عنوان «تقلیل كاركردی؟» در حوزه فلسفه علم به استاد مجتهدی اهدا كرده اند.
دیگر مقاله این جشن نامه ازمنوچهر صانعی دره بیدی است با عنوان«نیمرخ فلسفه دكارت به مثابه جهان بینی او» و مقاله بعدی هم از پرویز ضیاء شهابی است با عنوان «وجود وزمان هیدگر و بحث درباره دیگری در آن ». بابك عباسی در مقالهای با عنوان« مقدمه ای بر نظریه آشكارگی ادراك» به نقد دو نمونه شاخص از نظریه های برونگرای ادراك، و معرفی نظریه ادراك آلستون پرداخته است. مهرداد عباسی نیز مقاله ای از ماجد فخری را با عنوان «فلسفه و قرآن» كه ناظر به ارتباط میان قرآن و فلسفه و نزاع های عقلی - كلامی حول آیات قرآن است به خوبی به فارسی برگردانده است. علی اكبر عبدل آبادی مقاله ای با عنوان «علیت از نگاه لاك وهیوم »؛ سعید عدالت نژاد مقاله ای با عنوان« مسلمانان و مسأله شر»؛ هدایت علوی تبار مقاله ای با عنوان« سارتر و مسأله شر»؛ حسن فتحی مقاله ای با عنوان« بوئثیوس و رساله درباره تسلای فلسفه ی او»؛ فاطمه فنا مقاله ای با عنوان بررسی نظریه« تمایز وجود وماهیت» در این كتاب به استاد اهدا نموده اند. یكی از مقالات خواندنی در این كتاب «آشنایی ایرانیان با كانت» به قلم محسن كدیور است. وی شاهزاده بدیع الملك میرزا عماد الدوله را نخستین ایرانی ای دانسته است كه یقیناً كانت را می شناخته. این مقاله خواندنی مرتبط با برخی تحقیقات دكتر مجتهدی است.
«كانت و منطق با نگاهی به درس گفتارهای منطق یِشِه» به قلم فاطمه مینایی مقاله ایست كه در آن نخستین بار ازاین درس گفتارها به زبان فارسی یاد شده و سید احمد هاشمی در مقاله ای با عنوان«مفهوم عدالت نزد ارسطوی بغداد و ارسطوی آتن» به بیان تفاوت مفهوم عدالت میان ارسطویی كه مسلمانان می شناختند و ارسطویی كه یونانیان می شناختند پرداخته ومحمد منصور هاشمی هم در مقاله ای با عنوان «آیا شباهت خانوادگی كافی است؟» مفهوم شباهت خانوادگی را برای حل مسأله كلیات ناكافی دانسته است. آخرین مقاله این جشن نامه هم با عنوان« در برابر روشنگری تأملاتی در باب مناقشات قلمی هردر و كانت» از امیر یوسفی مقاله ای خواندنی ست در باره اختلاف نظر هردر با كانت.
در پایان كتاب هم تصاویری از استاد مجتهدی به چاپ رسیده كه برای دوستان و شاگردان ایشان مغتنم و دیدنی است. باید از تلاش كوشندگان این كتاب و انتشارات كویر سپاسگزار بود كه برای یكی از استادان پر تلاش فلسفه جشن نامه ای درخور، تهیه و به چاپ رسانده اند. امید است كه این قبیل جشن نامه ها برای دیگر استادان نیزتهیه و بدین شكل از زحمات آنان قدردانی شود.
●●●
در كار و كردار علمی استاد دكتر كریم مجتهدی آنچه بیش از هر چیز به چشم می آید چند فضیلت ستودنی است: نخست، جدیت در پژوهش فلسفی و اصالت دادن به فلسفه به عنوان ریشه درخت دانایی است. دكتر مجتهدی بارها بر تصویری كه دكارت، فیلسوف عقل گرای فرانسوی، درباب ساختار دانایی انسان عرضه كرده بود تأكید نهاده است. به گفته فیلسوف فرانسوی ریشه درخت دانایی، مابعدالطبیعه (متافیزیك) است. براین اساس استاد مجتهدی همواره شأن، منزلت و اصالت تفكر فلسفی را متذكر شده است و در كار پژوهش فلسفی، جدیتی شگفت و درس آموز دارد. دوم، فروتنی در عرصه درشت و دشوار فلسفه است. در خاطره شاگردان و دانشجویان پرشمار استاد بی شك ثبت است كه ایشان جز در شعاع دایره دانایی خود سخن نگفته است. بسیار بوده است كه در برابر پرسش دانشجویی، بر «ندانستن» یا «نخواندن» اقرار كرده است. گو اینكه وسعت اطلاعات تخصصی وی خیره كننده است اما شأن استادی، ایشان را از به كار گرفتن مكرر «نمی دانم» باز نداشته است. سوم، انضباط مثال زدنی در مقام تعلیم است. دكتر مجتهدی گویا در مقام یك معلم، همواره به سیر منطقی رشد دانشجویان خویش نظر داشته است. به این اعتبار در عرضه دروس، از نظمی تخلف ناپذیر تبعیت می كند. در آغاز هر نیم سال تحصیلی، برنامه دقیقی برای هفده جلسه تدریس طراحی می كند و تا پایان نیم سال به این انضباط علمی متعهد می ماند. به پرسش هایی كه مربوط به جلسات آینده است نوعاً پاسخ نمی گوید اما در باب آنچه تدریس كرده است پذیرای همه نوع سؤال و كنكاشی است. چهارم، احترام به دانشجو و اختصاص فرصتی برای تأملات دانشجویی است. كسانی كه بخت حضور در محضر استاد را یافته اند بخوبی می دانند كه میزان تدریس ایشان به لحاظ زمانی، بیش از یك ساعت نیست. استاد خود بارها گفته اند كه باید به دانشجو فرصت تأمل داد تا آنچه را گفته می شود بخوبی در كار خانه عقل و تأمل، ورز دهد. به این ترتیب كلاس درس دكتر مجتهدی، رنگ و بوی مباحثات سقراطی به خود می گیرد. استاد، مامای فهم دانشجو می شود تا طفل دانایی، دیده به جهان بگشاید. عمر استاد دكتر كریم مجتهدی دراز و درخشان باد.


دانلود كتاب
=====

مستقیم*****لنگ دگر
4SHARED#####ARCHIVE

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://iqra.ahlamontada.com متصل
 
درد فلسفه‌، درس فلسفه‌ - جشن نامه‌ استاد دكتر كریم مجتهدی
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:تستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى إقرأ الثقافي :: كتابخانه‌ فارسی - كتێبخانه‌ی فارسی - المكتبة الفارسیة :: فكر و فلسفه‌-
إرسال موضوع جديد   إرسال مساهمة في موضوعانتقل الى: